Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2009

Life & Death of Peter Sellers


Πέμπτη βράδυ και όλη η παρέα μαζεύεται σπίτι μου για ποτό και DVD. Δύο ποτά μετά λοιπόν και αφού διαπληκτιστούμε για το ποια ταινία να δούμε αποφασίζω δημοκρατικότατα να βάλω το the Pink Panther με τον Peter Sellers (του 1963).

Η ταινία αυτή ήταν σταθμός στην καριέρα του διάσημου βρετανού κωμικού. Ήταν η ταινία με την οποία έγινε διάσημος σε όλο τον κόσμο πετυχαίνοντας να μετατρέψει με την ερμηνεία του ένα δεύτερο ρόλο σε πρωταγωνιστικό. Όλοι πλέον ξέρουν τον επιθεωρητή Κλουζώ και τις ατελείωτες γκάφες του στην προσπάθειά του να ανακαλύψει τους κλέφτες του πιο μεγάλου διαμαντιού στον κόσμο. Τα επόμενα χρόνια γυρίστηκαν άλλες 4 ταινίες για το Pink Panther και σε όλες κύριος πρωταγωνιστής ήταν ο Peter Sellers.

Γεννήθηκε το 1925 και από δύο χρονών κυκλοφορούσε στα θέατρα αφού οι γονείς του ήταν ηθοποιοί. Γύρω στα 20 του υπηρέτησε σαν διασκεδαστής των στρατευμάτων στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και όταν επέστρεψε απέκτησε εκπομπή στο ραδιόφωνο που αργότερα μεταφέρθηκε στην τηλεόραση. Από το 1955 άρχισε να εμφανίζεται σε ταινίες στον κινηματογράφο κάνοντας επιτυχία κυρίως στη Βρετανία, με ταινίες όπως “The Mouse That Roared” και Battle of the Sexes”.

Η επιτυχία και η αναγνώριση ωστόσο έρχονται μέσω Hollywood, από το 1963 και μετά με τις συνέχειες της ταινίας The Pink Panther. O Sellers είναι σαρωτικός στο ρόλο του Κλουζώ και αυτό του ανοίγει τις πόρτες των μεγάλων στούντιο. Παράλληλα έρχονται και οι υποψηφιότητες για Όσκαρ με τις ταινίες “Dr. Strangelove” του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (που θεωρείται η καλύτερή του) και “Being There” (που τελικά κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα). Συνολικά πρωταγωνίστησε σε περισσότερες από 60 ταινίες και αμέτρητες ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές. Το χαρακτηριστικό που τον έκανε να ξεχωρίζει ήταν ότι “έμπαινε” και “έβγαινε” σε ένα ρόλο με πολύ μεγάλη ευκολία και ταχύτητα.

Η προσωπική του ζωή ήταν πολύ προβληματική. Όσοι τον γνώριζαν καλύτερα έλεγαν ότι ήταν πολύ δύσκολος και απαιτητικός άνθρωπος, πράγμα που επιβεβαιώνεται από τους τέσσερις γάμους του. Δεν ήθελε να μιλάει για την προσωπική του ζωή και για να εμφανιστεί σε κάποια εκπομπή ως καλεσμένος απαιτούσε να το κάνει υποδυόμενος κάποιο ρόλο. Σε μια εμφάνισή του στο Muppet Show, ο Κέρμιτ ο βάτραχος του πρότεινε να σταματήσει να υποδύεται και να είναι ο εαυτός του. Αυτός απάντησε πως κάτι τέτοιο ήταν πρακτικά αδύνατον, αφού δεν υπήρχε πια ο πραγματικός εαυτός του. Τον είχε αφαιρέσει χειρουργικά!

Πολλοί πίστευαν πως ο Sellers υπέφερε από κατάθλιψη καθώς κατανάλωνε τεράστιες ποσότητες αλκοόλ, κάπνιζε σχεδόν σε καθημερινή βάση μαριχουάνα και κατανάλωνε κάθε είδους άλλα ναρκωτικά. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, σε ηλικία μόλις 38 χρονών, μέσα σε λίγες μέρες να υποστεί 13 (!) καρδιακές προσβολές, που φυσικά του άφησαν μόνιμα προβλήματα στην καρδιά!

Ήταν πολύ καλός φίλος με δύο από τους Beatles, τον George Harrison και το Ringo Starr, όπως και με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Roman Polanski και τη Sophia Loren. Με την τελευταία μάλιστα υπήρχε πάντα η παραφιλολογία για το αν είχαν ολοκληρωμένη σχέση ή όχι.

Τα αυτοκίνητα ήταν η μεγάλη τρέλα του. Τα άλλαζε σαν τα πουκάμισα και αποκαλούσε τον εαυτό του "auto-erotic". Μάλιστα σε μία ραδιοφωνική εκπομπή που εμφανίστηκε ως καλεσμένος, ο εκφωνητής για να τον υποδεχτεί είπε: “Κυρίες και κύριοι. Έχουμε μαζί μας τον Peter Sellers που μόλις κατάφερε να σπάσει το προσωπικό του ρεκόρ, κρατώντας το ίδιο αμάξι για περισσότερο από ένα μήνα!”.

Πέθανε το 1980, σε ηλικία 54 ετών από καρδιακή προσβολή. Το μεγαλείο αυτού του κωμικού ήταν τέτοιο που δεν μπόρεσε να αντισταθεί σε ένα τελευταίο μετά θάνατον αστείο. Στη διαθήκη του, είχε ζητήσει την ώρα της κηδείας να ακούγεται το τραγούδι του Glenn Miller, “In The Mood”. Σύμφωνα με τους κοντινούς του ανθρώπους, αυτό ήταν το τραγούδι που μισούσε περισσότερο σε όλη του τη ζωή!!!

Mr Bob Marley


Ένα ζεστό καλοκαιρινό βράδυ ξεκίνησα να γράφω αυτό το άρθρο. Έβαλα ένα ποτήρι μαύρο ρούμι με πάγο και το cd των Bob Marley and The Wailers, «Natty Dread» να παίζει. Έφτιαξα ένα reggae σκηνικό για να μπω καλύτερα στο κλίμα!

Πλήρες το όνομά του είναι Robert Nesta Marley. Γεννήθηκε 6 Φεβρουαρίου του 1945 στη Τζαμάικα. Ο πατέρας του τους εγκατέλειψε λίγο μετά τη γέννηση του και έτσι αναγκάστηκαν να μετακομίσουν σε μια μεγάλη πόλη (Trench town) για να βρει δουλειά η μάνα του.

Δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο περιβάλλον. Με το φίλο του Neville Livingstone (μαζί σχημάτισαν αργότερα τους Wailers) παρακολουθούσαν μαθήματα μουσικής, ενώ είχαν πρόσβαση σε κάθε είδος μουσικής που τους άρεσε. Την ίδια περίοδο οι εξελίξεις στη μουσική της Τζαμάικα ήταν ραγδαίες. Το κύμα της Ska ξεκίνησε από εκεί και άρχισε να απλώνεται σε όλο τον κόσμο.

Το 1963 έφτιαξε την μπάντα Wailing Wailers με τους οποίους άρχισε να γίνεται γνωστός τοπικά κυκλοφορώντας μόνο singles. Το 1970 που υπέγραψαν στην Island Records, ως Wailers, έγιναν από παγκοσμίως άγνωστοι μία από τις πρώτες reggae μπάντες που ηχογραφούσαν ολόκληρο δίσκο και μάλιστα επιτυχημένο. Μέχρι τότε reggae μουσική μπορούσες να βρεις μόνο σε compilation cds και singles.

Πλέον είχαν ακουστεί παγκοσμίως αλλά δεν ήταν ακόμα το μεγάλο όνομα ώστε να κάνουν περιοδεία μόνοι τους. Οπότε τους πήραν οι Sly and The Family Stone για να ανοίγουν τις συναυλίες τους. Μετά από 4 συναυλίες όμως απολύθηκαν, αφού το κοινό τους ζητούσε φωνάζοντας το όνομα τους, την ώρα που έπαιζαν οι Sly and The Family Stone! Από το 1973 και μετά κυκλοφορούσαν σχεδόν ένα δίσκο το χρόνο ενώ άρχισαν να έχουν επιτυχία σε πολλές χώρες.

Τα τραγούδια του Bob Marley έχουν στο επίκεντρο τους τη μαριχουάνα (όπως είναι παγκοσμίως γνωστό πια), την πολιτική και τον έρωτα. Για να καταλάβει κανείς όμως την εμμονή του με το συγκεκριμένο φυτό πρέπει να γνωρίζει τη σημασία που έχει για τους ρασταφάρι. Πιστεύουν λοιπόν ότι το να καπνίζουν αυτό το ιερό βότανο τους φέρνει με κάποιο τρόπο πιο κοντά στο Θεό.

Το 1977, ενώ έχουν γίνει παγκοσμίως γνωστοί, διαπιστώνεται ότι ο Bob Marley πάσχει από καρκίνο. Εκείνη τη χρονική στιγμή θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί ακρωτηριάζοντας το δάχτυλο του ποδιού του. Αυτό όμως ήταν αντίθετο με την πίστη των Ρασταφάρι και έτσι το αρνήθηκε.

Τα επόμενα τέσσερα χρόνια η καριέρα του απογειώθηκε. Ήταν παγκοσμίως το πιο καυτό όνομα και στα φεστιβάλ που εμφανίστηκε έσπασε πολλά ρεκόρ προσέλευσης κόσμου (100.000 είδαν τη συναυλία στο Μιλάνο). Επισκέφθηκε πολλές χώρες της Αφρικής που είναι η πνευματική πατρίδα των ρασταφάρι ενώ τον προσκάλεσε επίσημα ο Πρόεδρος της Ζιμπάμπουε να εμφανιστεί στον εορτασμό της ανεξαρτησίας της χώρας. Η απήχηση που είχε στις χώρες του Τρίτου Κόσμου ήταν τεράστια. Το 1978 σε μια συναυλία του στη Τζαμάικα κατάφερε να ανεβάσει στη σκηνή τον Πρόεδρο της χώρας και τον αρχηγό της αντιπολίτευσης. Με αυτό τον τρόπο συνέβαλε στην αποφυγή ενός εμφυλίου πολέμου αφού οι σχέσεις των οπαδών των δύο κομμάτων ήταν κάτι περισσότερο από τεταμένες.

Η τελευταία του συναυλία ήταν στο Pittsburgh μία μέρα αφότου έμαθε ότι είχε όγκο στον εγκέφαλο και οι γιατροί του έδιναν ένα μήνα ζωής. Πέθανε στις 11 Μαΐου του 1981 στο Μαϊάμι και στην κηδεία του πήγε χιλιάδες κόσμος. Ανάμεσα τους ήταν ο Πρόεδρος της Τζαμάικα και ο αρχηγός της αντιπολίτευσης.

Tom Jones - 24 Hours [2008]


Μετά από μερικά χρόνια απουσίας ο κύριος “sex bomb” είναι και πάλι εδώ. Αρκεί να τον χαρακτηρίσω την “αρσενική” Amy Winehouse για να καταλάβετε τι είδους άλμπουμ είναι αυτό. Στην πραγματικότητα όμως αυτός ο χαρακτηρισμός είναι άδικος και ο λόγος είναι ότι ο Tom τραγουδάει αυτό το είδος από τη δεκαετία του ’60. Τα τελευταία χρόνια, έψαχνε να βρει ένα στυλ για να μπει ξανά στο παιχνίδι της επιτυχίας, χωρίς ωστόσο να τα καταφέρει. Χάρη στην αναγέννηση της Soul όμως, μπορεί απλά να κάνει αυτό που ξέρει από παλιά και να κερδίσει τις εντυπώσεις.

Από τις κορυφαίες στιγμές του άλμπουμ είναι τα funky-soulFeels Like Music”, “Give A Little Love”, “Im Alive”, αλλά και το λατινοειδές “In Style And Rhythm”. Για πρώτη φορά στην καριέρα του αποφάσισε (στα 68 του παρακαλώ!) να γράψει αυτός τους στίχους για τα περισσότερα τραγούδια. Αυτό για το οποίο του βγάζω το καπέλο είναι το “The Road”, όπου παραδέχεται την ενοχή του, απολογούμενος στη γυναίκα του για όσο κέρατο της έχει φορέσει όλα αυτά τα χρόνια. Θέλει μεγάλα α*****α για να το κάνεις αυτό δημοσίως και το καλύτερο είναι ότι αυτή την απολογία την έχει μετατρέψει σ’ ένα υπέροχο ερωτικό τραγούδι. Διπλά μάγκας δηλαδή!

Fun Lovin’ Criminals - Mimosa [1999]


Πάμε πίσω στο 1999. Έχω μια αδυναμία στα άλμπουμ που στα ψιλά γράμματα υπάρχει ημερομηνία προ της νέας χιλιετίας. Ίσως απλά νοσταλγώ τις πιο ανέμελες μέρες μου.

Το συγκεκριμένο cd πάντως, είναι ότι πρέπει για ανέμελες στιγμές. Ακόμα καλύτερα θα ήταν βέβαια με ένα MohitoMimosa) στο χέρι και ξάπλα δίπλα σε μία πισίνα. Αλλά αφού το καλοκαίρι πέρασε και ο χρόνος δε γυρίζει πίσω, ας κρατηθούμε λίγο από τον ήχο. Ακόμα και νοερά τα ταξίδια είναι ευχάριστα. Fun lovinCriminals λοιπόν και «Mimosa».

Ένα πολυσυλλεκτικό cd με στόχο να σε ηρεμίσει και να σε χαλαρώσει. Περιέχει λίγα νέα τραγούδια («Couldn't Get It Right»), lounge διασκευές προηγούμενων επιτυχιών του συγκροτήματος («Scooby Snacks», «Coney Island Girl») από τα δύο πρώτα άλμπουμ και διασκευές κλασσικών επιτυχιών («Shining Star», «The Summer Wind», «We Have All The Time In The World»). Αν τώρα το αγοράσεις ή το κατεβάσεις και τσαντιστείς που δεν μπορείς να είσαι στην παραλία γιατί χειμώνιασε τι να σου πω; Κράτα το για το επόμενο καλοκαίρι. Πάλι επίκαιρο θα είναι!

Bob Dylan - Blonde on Blonde [1966]


Καθώς έψαχνα κάποια σκονισμένα cd, το μάτι μου έπεσε σε κάτι πολύ παλιό αλλά διαχρονικό. Μπροστά μου έχω ένα κλασικό άλμπουμ του Bob Dylan. Το Blond on Blonde του 1966. Εποχή των Χίπις τότε και ο τρόπος ζωής τους έχει επηρεάσει φανερά τον Dylan. Η φωνή του έχει διαφορετικό τόνο από ότι σε άλλες δουλειές του μέχρι τότε, η ερμηνεία του είναι σαφώς πιο ποιητική και χαρακτηρίζει την εποχή εκείνη με το στίχο του «everybody must get stoned»! Εδώ υπάρχουν τα εκπληκτικά «I Want You», «Just Like A Woman», «Rainy Day Women # 12 & 35» στο οποίο περιέχεται ο παραπάνω σκανδαλιστικός στίχος καθώς και το 22 λεπτών «Sad Eyed Lady Of Lowlands». Από τότε έχουν περάσει πάνω από 40 χρόνια αλλά ο Bob είναι ακόμα μοναδικά ενεργός έχοντας ένα πολύ πετυχημένο cd το 2006 (Modern Times) και πρωτότυπη ραδιοφωνική εκπομπή με πολύ υψηλή ακροαματικότητα. You just can’ t get enough of this guy!

ΣΟΒΑΡΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ

Μια σχέση γίνεται «σοβαρή» όταν ο άντρας δώσει τις πρώτες πετυχημένες απαντήσεις σε μικρές και μεγάλες ανασφάλειες της γυναίκας.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΤΡΑΚΑΡΙΣΜΑ

Πριν από μερικούς μήνες τράκαρα με το αυτοκίνητό μου. Το διέλυσα. Πέρασα ένα στοπ χωρίς να σταματήσω. Ήταν μία το βράδυ και συγκρούστηκα με το αμάξι μιας κοπέλας γύρω στα 27. Τώρα βέβαια έχω καινούριο αμάξι, αλλά μου λείπει το παλιό γιατί το είχα από τα 18 μου.

Την επόμενη μέρα του ατυχήματος έλεγα σε όλους: «το στοπ δεν φαινόταν», «είχε δέντρο μπροστά του». Σκατά. Η αλήθεια είναι ότι στη θέση του συνοδηγού, δίπλα μου δηλαδή, υπήρχε μια γκόμενα με όμορφα πόδια, βαθύ ντεκολτέ και αχόρταγες ορέξεις. Την είχα γνωρίσει δύο μέρες πριν σ’ ένα μπαρ. Δεν ήθελα να χάσω ούτε δευτερόλεπτο έντονης οπτικής επαφής.

Τέλος πάντων. Λίγες μέρες αργότερα, η κοπέλα μου έμαθε (ακόμη ερευνώ αυτό το κομμάτι της ιστορίας) για τη «συνοδηγό» μου και ύστερα από ένα μεγαλούτσικο καυγά με χώρισε.

Μικρό το κακό σκέφτηκα. Πέρα από μια μικρή εξάρθρωση του ώμου μου, το τρακάρισμα μου άφησε κληρονομιά το τηλέφωνο της γοητευτικής 27χρονης οδηγού του άλλου αυτοκινήτου. Σαν σωστό αρσενικό, με τα ψυχολογικά μου παρέα, της τηλεφώνησα αμέσως. Βγήκα μαζί της για καφέ, για να ξεπεράσω το χωρισμό μου και για να συζητήσουμε το τρακάρισμα βεβαίως βεβαίως… ένα κρυφό χαμόγελο άστραφτε κάτω από τα μουστάκια της αξύριστης φάτσας μου.

Για την άλλη με τα όμορφα πόδια και το ντεκολτέ μην αναρωτιέστε καν. Αφού δεν μπορώ να ελέγξω τα ένστικτά μου, μπορώ να επιλέξω το πόσο θα είναι ντυμένη όποια κάθεται στη θέση του συνοδηγού…

Monika - Avatar [2008]


Έστω και με αρκετούς μήνες καθυστέρηση έφτασε στα χέρια μου ο πρώτος δίσκος της Monika, “Avatar”. Κάλλιο αργά, παρά ποτέ! Πλέον είμαι φανατικός. Πρόκειται για ένα μικρό αριστούργημα. Μια φωνή μαγευτική που σε πολλά κομμάτια θυμίζει τη Joan Baez. Διατηρώντας ωστόσο τη δική της “προσωπικότητα” και με την ελεγχόμενη δυναμικότητα που τη διακρίνει, κάνει ό,τι θέλει τα κομμάτια.

Αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι ότι δεν μπορείς εύκολα να κατατάξεις τη μουσική της σε κάποιο είδος. Αποφεύγει έξυπνα να μπει σε καλούπια. Επηρεάζεται από την ευελιξία της Cat Power και με την τεράστια ποικιλία μουσικών οργάνων που χρησιμοποιεί (από πιάνο και κιθάρες ως σαξόφωνα, τρομπέτες όμποε, μαντολίνο και τσέλο), καταφέρνει να διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον από την αρχή ως το τέλος. Η ενορχήστρωση των κομματιών είναι απλή σαν να περιέχει μόνο τα απαραίτητα ενώ οι στίχοι (πάντα στα αγγλικά) φαίνεται να εκφράζουν ειλικρινά τα συναισθήματά της. Τα κομμάτια που ξεχωρίζουν είναι ταBloody Sth”, “Are you coming with us”, “Babe, “Pretend”, “Over the hill” και “Misery loves company”.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι στίχοι και η μουσική είναι γραμμένα από την ίδια ενώ η συμμετοχή στα πνευστά του Martin Wenk των Calexico, δίνουν άλλο αέρα στο δίσκο. Το σημαντικό είναι πως μία φοιτήτρια μαθηματικών, ετών 21, δημιουργεί ένα τόσο ώριμο δίσκο που μοιάζει σαν ηχητική όαση στην ελληνική δισκογραφία. Καλή αρχή λοιπόν στη Monika και καλές ακροάσεις σ’ εμάς τους υπόλοιπους.

The Raconteurs - Consolers Of The Lonely [2007]


«Όταν αποκαλείσαι μουσικός, ανήκεις αυτόματα στην οικογένεια των αφηγητών». Τάδε έφη Jack White (από τους White Stripes) και ονόμασε τη side band του «Οι Καλοί Αφηγητές». Πολύ αξιόλογοι μουσικοί, είναι η αλήθεια, απαρτίζουν αυτή τη μπάντα. Μαζί με το Jack, γράφει και τραγουδάει ο Brendan Benson, που δεν έχει αναγνωριστεί από το ευρύ κοινό αλλά δέχεται καλές κριτικές, ενώ τους συνοδεύουν δύο εξαιρετικά ταλαντούχοι μουσικοί του garage rock, ο Jack Lawrence και ο Patrick Keeler.

Όλοι αυτοί λοιπόν, φαίνεται να βρίσκουν τα πατήματά τους στο δεύτερο LP τους, «Consolers Of The Lonely» και το μονοπάτι που ακολουθούν δεν είναι μια μονότονη ευθεία αλλά επαρχιακός δρόμος με στροφές που οι περισσότερες φέρνουν μπροστά στα μάτια σου κάποιο διαφορετικό είδος μουσικής. Punk και garage rock είναι η βασική σου συντροφιά στο ταξίδιSalute Your Solution», «Hold Up», «Five On Five»), ενώ country («The Switch And The Spur») και pop rock («Old Enough», «Top Yourself») σπάνε την (όποια!) μονοτονία. Το καλύτερο όμως είναι στο τέλος. Πάνω που έχεις πιστέψει ότι είπαν ό,τι είχαν να πουν, σου πετάνε ένα τραγούδι αλά Dylan Carolina Drama»). Ο Jack τραγουδάει την τραγική ιστορία μιας οικογένειας χωρίς ωστόσο να αποκαλύψει τη λύση του δράματος. Πώς όμως θα ήταν «Καλοί Αφηγητές» αν δεν έπαιζαν με την περιέργειά μας;

Lenny Kravitz - It Is Time For A Love Revolution [2008]


Ο Lenny Kravitz είναι άνθρωπος της αγάπης! Το δήλωνε πίσω στο 1989 με το πρώτο του άλμπουμ «Let Love Rule», το δήλωσε και πριν από λίγους μήνες με την κυκλοφορία του όγδοου άλμπουμ «It Is Time For A Love Revolution». Επίσης είναι από τους ανθρώπους που έχουν τη μουσική μέσα τους και μια ιδιαίτερη σχέση μαζί της. Παίζει κιθάρα, πιάνο, μπάσο, ντραμς ενώ συνεχώς πετάγεται από το ένα μουσικό είδος στο άλλο – βλέπε rock, soft rock, funk, soul και R&B αλά Motown. Ξεκίνησε επηρεασμένος από τους Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Bob Marley αλλά κυρίως από τον Prince και από τα πρώτα του κιόλας cd μας χάρισε διαμάντια όπως τα Mr. Cab Driver, Are You Gonna Go My Way, I Belong To You, Again και το απόλυτο hit Fly Away. Στα τέλη των 90’s, «5» (1998), άλλαξε ελαφρώς πορεία, πειραματίστηκε με ηλεκτρονικούς ήχους και trip-hop λούπες αλλά με το τελευταίο άλμπουμ του (It Is Time For A Love Revolution) δείχνει να επιστρέφει για τα καλά στο rock funk μονοπάτι που χάραξε. Στα «Love Revolution» και «Bring It On» οι κιθάρες τα δίνουν όλα και το λατρεύουν. Το «A Long And Sad Goodbye» αναφέρεται στην προβληματική σχέση με τον πατέρα του που πέθανε λίγους μήνες πριν, ενώ στο τραγούδι «Love love love», δηλώνει όλα αυτά που δεν έχει ανάγκη, θυμίζοντας τον τρόπο που ο Bob Dylan προσδιορίζει τον εαυτό του με βάσει όλα αυτά που δεν είναι («It aint me, babe»). Πιο είναι το καλύτερο; Μάλλον τον Αύγουστο θα τον δούμε ζωντανά στην Αθήνα! Υπομονή λίγο ακόμα…